صور خیال در اشعار م.آزاد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده محمد مفتاحی
- استاد راهنما مجید سرمدی علی (پدرام ) میرزایی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
م. آزاد یکی از شاعران معاصر و از پیروان نیمایوشیج است. تلاش های نیما و سخت کوشی های پیروانش شعر نو و پس از زمان کوتاهی گونه های دیگری از شعر را در جامعه رواج داد. اما تنها چند تن مورد توجه قرار گرفتند و در گیر و دار جنبش های سیاسی - اجتماعی نام تعدادی از بزرگ ترین شاعران معاصر قرین فراموشی گردید. محمود مشرف آزاد تهرانی (م.آزاد) از جمله این شاعران فراموش شده است که تاکنون هیچ تحقیق علمی بر اشعارش صورت نگرفته . این رساله با هدف بررسی علمی بر اشعار وی انجام گرفته تا با پژوهش هایی از این دست میزان نوآوری شاعران معاصر در زمینه ی تخیل و کاربرد عناصر خیال بررسی گردد و بدین ترتیب از اظهار نظرهای سطحی و احساسی درباره ی شعر نو و زیر مجموعه های آن کاسته شود. در این رساله انواع صور خیال از جمله تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه مورد بررسی قرار گرفته و کوشش نگارنده بر پاسخ به دو پرسش مهم معطوف گشته است: نخست این که کدام یک از عناصر خیال در اشعار م. آزاد بیش تر به کار رفته است؟ با این فرض که با توجه به سپری شدن زندگی شاعر در دوره ی خفقان اجتماعی و فعّالیّت های سیاسی او به کارگیری استعاره در اشعارش قابل انتظارتر است. دیگر این که آیا شاعر با توجه به موقعیت و فضای شعر از عناصر خیال به شیوه ای مناسب بهره برده یا تنها برای رنگین کردن کلام خود از آن ها بهره جسته است؟ برای دست یابی به این مقصود ابتدا مجموعه اشعار شاعر (شامل پنج مجموعه ی شعر : دیار شب ، قصیده ی بلند باد ، آیینه ها تهی ست ، با من طلوع کن و شعرهای تازه ) به دقت مورد مطالعه قرار گرفت و سپس انواع صورخیال با استفاده از فیش برداری، مشخص و دسته بندی شد. در نهایت هم با تحلیل آمار به دست آمده و ارائه ی جدول ها و نمودارها هدف پژوهش پی گرفته شد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که کلیات اشعار م.آزاد از نظر به کارگیری صور خیال متنوع اند و همین تنوع سبب تصویری و ملموس شدن شعرهایش گشته است. از میان انواع صور خیال در اشعار م.آزاد ، 59/86 درصد به استعاره، 29/42 درصد به تشبیه، 9/49 درصد به کنایه و 1/23 درصد به مجاز اختصاص دارد. شاعر بنا به فضای شعری خود از گونه های مختلف صورخیال بهره برده است و تلاش او در به کارگیری این عناصر برای نشان دادن شرایط اجتماعی دوران زندگی اش او را به استعاره گرایی سوق داده است.
منابع مشابه
صور خیال در اشعار قیصر امینپور
صورخیال جوهر اصلی و عنصر ثابت شعر است و چیزی است که از نیروی تخیل حاصل میشود. صور خیال معیار ارزش و اعتبار هنری شعر است. در هیچ یک از آثار ادبی در طی ده قرن گذشته اثری در نقد علم بلاغت به اهمیت صور خیال نیست مجموعه تصاویر حاصل از انواع صور خیال (استعاره، تشبیه، مجاز، کنایه) در دیوان هر شاعری بیانگر لحظههایی است که با درون و جهان درونی او سرو کار دارد. بررسی آثار شاعران انقلاب و دفاع مقدس از ...
متن کاملتطبیق صور خیال در اشعار جان دان و صائب
اشعار سبک هندی به سبب عناصر خیالانگیز و ایماژپردازیهای آن، در خور تأمّل شناخته شده است؛ و از لحاظ تبیین کلام، سرودههای این سبک به اشعار متافیزیکی شاعران قرن هفدهم انگلیس میماند. این نوع شعر از ایجاز، دقت و معنای خاصی برخوردار است و در عین اختصار سرشار از معانی بدیع و عمیق میباشد. در این گفتار پارهای از اشعار جان دان و صائب تبریزی مورد مقایسه قرار میگیرد، و به ن...
متن کاملتطبیق صور خیال در اشعار جان دان و صائب
اشعار سبک هندی به سبب عناصر خیالانگیز و ایماژپردازیهای آن، در خور تأمّل شناخته شده است؛ و از لحاظ تبیین کلام، سرودههای این سبک به اشعار متافیزیکی شاعران قرن هفدهم انگلیس میماند. این نوع شعر از ایجاز، دقت و معنای خاصی برخوردار است و در عین اختصار سرشار از معانی بدیع و عمیق میباشد. در این گفتار پارهای از اشعار جان دان و صائب تبریزی مورد مقایسه قرار میگیرد، و به ن...
متن کاملتحلیل بلاغی صور خیال در اشعار عربی سعدی
سعدی شیرازی، از بزرگترین سخنسرایان و شاعران فارسیزبان است که بر زبان عربی مسلّط بودهاست. با وجود تسلّط سعدی بر زبان عربی، اشعار عربی، بخش کوچکی از اشعار او را به خود اختصاص دادهاست ولی همین اشعار کم، نشاندهنده جایگاه رفیع سعدی در میان شاعران ایرانی عربیسراست. سعدی شیرازی همانند اشعار فارسی از صور خیال در اشعار عربی خود بخوبی استفاده نمودهاست. اگر چه سعدی در شکلها و گونههای ادبی، استاد ...
متن کاملبررسی اشعار جاویدنامه اقباللاهوری از منظر صور خیال
اقبال لاهوری شاعری نام آشنا در گسترة ایران و جهان است. در مورد این شاعر و فیلسوف بزرگ و اندیشههای عمیق دینی و فلسفی و اجتماعی وی پژوهشهای فراوانی در قالب کتاب، مقاله، پایاننامه و... به زبانهای فارسی، انگلیسی و اردو نگارش یافته است، اما گویا غور این شاعر در راز و رمز هستی و پستی و بلندیهای جامعه و پرسشهای همراه با حیرت او، اقبالپژوهان را چنان معطوف خود نموده است، که کمتر به بررسی زیبایی...
متن کاملتحلیل اشعار سیّد حسن حسینی از منظر صور خیال
صور خیال، بیان غیرمستقیم معنای پوشیده، در پس کلمات است و شاعران برجسته، به ارزش تصویر پردازی بجا، بموقع و به اقتضای کلام آگاهاند. آثار سیّد حسن حسینی، از نظر صور خیال بسیار غنی است. در این مقاله کوشش شده است، صور خیال در مجموعههای شاعر، براساس عناصری چون، تشبیه، استعاره، نماد، کنایه، مجاز، پارادوکس و حسّامیزی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. در حوزة تشبیهات، در آثار سیّدحسن حسینی، تشبیه مفصّل و بلی...
متن کاملتطبیق صور خیال در اشعار جان دان و صائب
اشعار سبک هندی به سبب عناصر خیال انگیز و ایماژ پردازی های آن، در خور تأمّل شناخته شده است؛ و از لحاظ تبیین کلام، سروده های این سبک به اشعار متافیزیکی شاعران قرن هفدهم انگلیس می ماند. این نوع شعر از ایجاز، دقت و معنای خاصی برخوردار است و در عین اختصار سرشار از معانی بدیع و عمیق می باشد. در این گفتار پاره ای از اشعار جان دان و صائب تبریزی مورد مقایسه قرار می گیرد، و به نمونه های برجسته ای از ویژگی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023